Avui entrevistem a la Berta. Una de les professores de les classes de ballet de l’escola Up!Dansa.

 

Hola Berta, que ens pots dir sobre tu per tal que els nostres espectadors et coneguin una mica millor?

Doncs jo sóc la  Berta, sóc professora de ballet, de jazz i de pilates. Tinc la formació de  professorat de ballet clàssic per la Royal academy of dance i  de modern jazz per la Imperial Society of  Teachers of Dancing  (ISTD). Vaig començar a ballar quan només tenia 3 anys i quan ja era una miqueta més gran vaig descobrir que també la dansa jazz i els musicals eren la meva passió.

 

Com vas començar amb les classes de ballet? Explica’ns com t’hi vas ficar.

Doncs més concretament, no m’hi vaig ficar sinó que m’hi van ficar. A la meva mare, quan jo tenia tres anys, li van recomanar que m’apuntessin a classes de ballet o de gimnàstica rítmica. Ella va preferir ballet i va començar a buscar escoles, roba de ballet… tot per la primera classe de la nena. I quina va ser la seva desil·lusió quan la nena va dir que a la classe de ballet no entrava. Ah i que el mallot no se’l posava. Llavors va començar la guerra que si que no fins que la persistència de la meva mare va aconseguir que entrés a la classe això si, amb el xandall i les bambes. La segona classe va ser exactament igual i a la tercera sembla que ja no tenia la cara d’enfadada i que els peus es començaven a bellugar sols. Això va ser una pista clau per seguir provant sort. I efectivament després de dues setmanes intentant-ho entre la professora i la mama van aconseguir que fes la classe sencera i no nomes això sinó que 33 anys mes tard segueixo estant enamorada del ballet.

És un bon moment per agrair a la mama la paciència i la persistència!

Això com alumna.  Com a profe també va ser un principi apoteòsic. Em van proposar fer un intensiu de ballet i jo vaig cometre l’error de pensar que si portava 30 anys fent ballet estava preparada per donar classes. El primer dia vaig sortir amb mal de cap, angoixada i marejada perquè veia tants errors que no sabia per on començar. Llavors va començar la meva recerca d’estudis reglats i específics de professorat tant de ballet clàssic com de modern jazz.

 

Com va sorgir up dansa?

Up!Dansa es l’evolució d’Up!Espectacles on  jo era la coreògrafa. Durant 6 anys hem fet bastants espectacles en els que hem combinat la dansa i el teatre.

L’escenari es la meva passió i tots aquests anys pujada a l’escenari han estat increïbles en tots els nivells. Però amb el temps he  anat descobrint que no només l’escenari m’agrada si no que també donar classe em sembla molt interessant. Després d’una època en paral·lel, sembla que a poc a poc les classes van agafant el protagonisme. A mi personalment m’encanta aquesta evolució.

De totes maneres no hem abandonat en cap cas els escenaris, perquè d’aquí no gaire temps amb les alumnes de nivell mig inaugurarem la companyia Just4Dance i tornarem a trepitjar els escenaris totes juntes.

 

El ballet te fama se ser molt tècnic i tothom diu que requereix molta disciplina i esforç. Com evolucionen les alumnes i com són les classes de ballet?

El ballet es molt difícil i requereix esforç i sobretot ser molt constant.  Tinc alumnes que van començar a fer ballet fa 3 o 4 anys i certament veig progressos que em fan molt feliç,  però per arribar aquí han hagut de tenir paciència i treballar molt bé.

Moltes vegades escolto la pregunta “ si mai he fet ballet, podré aprendre?” . La resposta es clarament , si tens un bon profe i t’hi poses amb ganes. Però,  on volem arribar? Si la nostra idea és arribar mes enllà de les nostres possibilitats pot passar que ens frustrem. Per tant a poc a poc i amb control podrem ballar molt i molt bé.

Les classes de ballet tenen una estructura que inclou barra, centre, diagonals i a vegades també petites variacions. A la barra ens fixem en conèixer el nostre cos, millorar la postura i aprendre les bases del ballet.

Per a fer bons exercicis de centre i  variacions ens cal treballar una bona barra.

El centre es mes divertit, mes mogut i requereix coordinació i un bon ús de l’espai… Fem port de bras, adage, girs, allegros

 

Ens has parlat de classes complementàries a les classes de ballet. En que consisteixen aquestes classes de ballet body fit?

Proposem a les alumnes  les classes de ballet body fit com a complement de les classes de ballet per tal d’enfortir el nostre core, millorar la postura, augmentar la flexibilitat… tot plegat per estar més en forma i ballar millor. Són sessions d’1 hora molt intenses i divertides.

 

 

Com ha afectat el confinament a tot aquest treball? S’ha perdut elasticitat, potencia de salt etc?

Es complicat tot plegat, no em sento del tot còmoda amb la tecnologia però estem parlant de molt de temps i no volíem abandonar la rutina. Era una pena que tot el que estàvem progressat ho perdéssim. Per això des del primer moment hem proposat les classes online que tot i que no es el mateix ens ajuden. Hem d’aprofitar els recursos que tenim.

Les alumnes estan responent genial. Que bonic es veure com aprofitem l’espai que tenim i ens adaptem. I que divertit ha estat conèixer a totes les seves mascotes!

 

 

Ens pots donar algun consell tot i que ja queda poquet de confinament per la gent que ha d’estar a casa per mantenir-se motivats amb la dansa?

Si anem a fer exercici cal escalfar abans  i això implica moure el cos. Després s’ha d’estirar. Tothom ho sap però a vegades se’ns oblida.

També és important tenir en compte que vivim en un mon en el que ho tenim tot però a vegades hem d’entendre que si el nivell no es el nostre ens podem fer mal i frustrar-nos per això nosaltres recomanem seguir les classes  online perquè estan adaptades al nivell.

Mantenir rutines també és sempre una bona opció.

I sobretot preguntar, si mai tenim algun dubte preguntar a les profes que per això som les profes.

 

 

Per tancar el tema del confiament, que t’agradaria fer  quan acabi el confinament?

El primer que faré es anar a veure la meva mama abans de fer qualsevol altre cosa. És això el que esta a la meva llista com a numero 1.

També recuperar les classes tant meves com alumna i la formació com les classes presencials. Tenir l’alumne davant i veure en directe el seu progrés i la seva evolució.

Però haurem de ser prudents i anar a poc a poc.

 

Quines son les teves fonts d’inspiració quan balles?

Quan ballo es el públic la meva font d’inspiració. Tant el públic que esta assegut a les cadires com aquell que esta tant lluny que fins i tot no podem veure amb els ulls.

És basic transmetre. Només fer passos de dansa no es ballar. Cal transmetre per arribar al públic i per això les fonts d’inspiració con molt importants.

 

Llavors quan prepares les classes en qui t’inspires?

Jo quan preparo una  classe penso en  qui hi haurà a aquella classe i preparo els exercicis pensant en aquells alumnes en concret.

 

 

Espero que tot plegat hagi resultat interesant i per a qualsevol pregunta o  consulta sobre les classes de ballet ens podeu escriure i preguntar tot el que volgueu. Estem aquí per això!

 

Gracies a artesants i a tots els que feu possible que Up!Dansa sigui cada cop més gran. Esperem  que ens veiem molt aviat a les aules perquè us trobem molt a faltar.

 

Pin It on Pinterest

Share This